Liemar: van softwarefabrikant tot bedrijfskundig adviseur

Tekst | Roel van Gils (Beton- & Staalbouw)

Liemar Software is veel meer dan alleen een softwarefabrikant. Met het unieke ERP-systeem LiemarX gunt ze een staalbouwer of metaalconstructiebedrijf niet alleen rust en inzicht, ze transformeert die bedrijven tot een geoliede machine. “Hoe dicht wij bij onze klanten staan, is ongeëvenaard”, zegt Niels Oudenaarden, commercieel directeur van Liemar Software. “Je kiest bij ons voor de klik en de mensen, zodat we samen tot ongekende hoogte kunnen groeien.”

Liemar Software heeft een heel eigen visie op service. “We hebben eigenlijk geen klanten, maar juist heel veel collega’s”, zegt Oudenaarden. “Dat maakt dat we met veel bedrijven al hele lange partnerships hebben, waarbij sommigen al meer dan 25 jaar op onze dienstverlening vertrouwen. En dat heeft een reden. Het begint bij ons niet met een transactie aan de voorkant. Nee, we doorlopen verschillende fases. En dat begint al voordat we een overeenkomst sluiten. We gaan aan elkaar snuffelen en verkennen tot hoever mensen bereid zijn om echt mee te gaan in de transformatie. In die fase bepalen we de parameters en wat we gaan doen met elkaar. Dat effectueren we met een handdruk. Dan begint het pas.”

Verademing
‘Iedereen belooft service, bij jullie is er service’, is een willekeurige quote van een Liemar-klant. “Dat is toch fantastisch als je dat hoort”, vindt Oudenaarden. “En daar werken we ook voortdurend aan. We bellen proactief en zijn altijd bereikbaar en behulpzaam.” Ook W. ten
Ham Constructie is lovend over de dienstverlening: ‘Hoe langer we met de software en de mensen van Liemar werken, hoe tevredener we worden. Het is echt een verademing in vergelijking met onze vorige leverancier. Bij Liemar krijg je écht de diensten waar een servicepakket voor dient’. Oudenaarden: “Tijdens een implementatietraject kruipen we onder de huid van een bedrijf en is er veel discussie, mede omdat we bestaande processen veelal (her)organiseren en (her)structureren. We stellen kritische vragen en houden klanten een spiegel voor. Op die manier komen we tot de essentie, bij de manier waarop je het meeste rendement behaalt zonder overbodige werkzaamheden. In de fase die daarna komt, ziet men dan direct dat onze software en dienstverlening zich écht uitbetaalt.”

Liemar Niels

‘Je kiest bij ons voor de klik en de mensen. We hebben geen klanten, maar heel veel collega’s’

 

Het geheim
Het ‘geheim’ van de langdurige klantrelaties is volgens Oudenaarden dat je op basis van het inzicht dat de software biedt strategische beslissingen over de bedrijfsvoering kunt nemen. “Beslissingen die impact hebben op de écht lange termijn. Ook in die fase groeien wij mee. Want als we eenmaal op de bagagedrager zitten, springen we er niet meer vanaf ”, grapt hij. “Onze dienstverlening gaat dan veel verder dan alleen het leveren en servicen van de software. We delen kennis en geven bedrijfskundig advies.” Uiteraard blijft Liemar ook de software continu doorontwikkelen. “We zijn vooralsnog super tevreden over LiemarX, al volgt er later dit jaar wel een nieuwe release: een visuele remake met ook technische verbeteringen onder de motorkap. Op de achtergrond zijn we ook al bezig met de ontwikkeling van een compleet nieuwe versie, maar die lanceren we pas over enkele jaren”, verklapt Oudenaarden. “De huidige versie is nog state-of-the-art, breed toepasbaar en dankzij de Werkhuis-app is ook de digitale werkplaats volledig geïntegreerd.”

Niet alleen in Nederland maar ook in België is Liemar Software al vele jaren een gevestigde naam. “We merken dat we door onze unieke benadering ook klanten in België een heel aantal stappen vooruit kunnen helpen. Niet door simpelweg bestaande processen te digitaliseren, maar juist door processen fundamenteel anders in te richten en bedrijven op die manier naar een hoger niveau te brengen. Met als bijkomend voordeel dat ze bijvoorbeeld in plaats van met drie fulltime FTE’s uit de voeten kunnen met een halve FTE. Het leven wordt zo een stuk aangenamer. Minder inspanning en tóch meer rendement. Daar worden zowel wij als onze gebruikers heel blij van!”