05 jul Fietsen door de Bomen: AVEVA E3D Structural Design
Liemar Software is agent van AVEVA E3D Structural Design. Dit programma kan naadloos worden geïntegreerd in onze ERP-software voor de staalbouw en metaalconstructie. Het project ‘Fietsen door de Bomen’ werd gerealiseerd met behulp van AVEVA E3D Structural Design en won diverse nationale en internationale prijzen.
‘Fietsen door de Bomen’ in Bosland is een unieke fietsbeleving waarbij je tot op tien meter hoogte tussen de bomen fietst. Op dit fietspad geraak je veilig in hogere sferen. Letterlijk, want via een dubbele cirkel fiets je helemaal tot tussen de boomtoppen, tot wel tien meter. Het fietspad is in totaal 700 meter lang. Je beleeft de natuur op een heel andere manier en wordt als het ware één met het bos. Het pad is ook toegankelijk voor wandelaars en joggers.
De basis van het project is een staalstructuur. Frederic Sneyers van Smulders (Drawing Office Balen België) vertelt over de technische uitdagingen van het project: ‘We waren vooral geïnteresseerd in dit project vanwege de complexiteit.’
Wat maakte dit project complex?
‘Allereerste de ligging. Het is een bos met kleine toegangswegen en zonder voorzieningen zoals elektriciteit. Daarnaast was het rekenkundig een huzarenstukje. We moesten ervoor zorgen dat de bodem zo weinig mogelijk verstoord werd, we mochten ook geen betondecks gebruiken om de kolommen vast te zetten. Én dit is een structuur zonder verbanden.’
De staalconstructie is al een beetje geroest, is dit voor de ‘looks’ van de omgeving gedaan?
‘Dit heeft meerdere redenen. Het staal dat hiervoor gebruikt is, is cortenstaal (weervast staal). Dit heeft als voordeel dat het staal geen verflaag nodig heeft en dat het die typische roestkleur heeft. De architect heeft hier speciaal voor gekozen, omdat het de bedoeling is dat de kolommen de dennenbomen nabootsen. En de kleur van het staal komt dicht in de buurt van de (natuurlijke) kleur van de boomstammen.
Wat waren de grote uitdagingen in dit project?
‘Doordat het project in een bos ligt, hadden we geen stockageplaats om kolommen en vloerdelen te leggen, dus moesten we de trailers zo laden dat de delen rechtstreeks van de trailer op de juiste plaats gemonteerd konden worden. Hierdoor moest de projectplanning ook in orde zijn. Het was de bedoeling de natuur zo ongerept mogelijk te houden en niet om alles te rooien.’
‘Dit staal heeft een andere manier van behandelen nodig dan gewoon staal, zo moesten de stukken allemaal ontvet worden, want anders blijft dit zichtbaar na het roestproces. Ook moet hiervoor aangepaste lasdraad gebruikt worden, en mocht er niets gemarkeerd worden op het staal. Handle with care. Ook de bouten die hiervoor gebruikt worden, moesten uit cortenstaal gemaakt worden. Onze aankoop heeft hiervoor de bouten moeten aankopen in de VS. Bij de montage van de bouten is het ook nodig om een isolerend materiaal te gebruiken om geen interactie tussen het cortenstaal en de rvs-leuning te krijgen.’
‘Doordat we niet met een betondeck mochten werken om de kolommen te plaatsten, is er gewerkt met schroefpalen van ± 2 meter die in de grond zijn gezet, waarop we een kolom konden monteren. Op deze manier werd de bodem zo weinig mogelijk aangetast. Enkel de twee landhoofden hebben we moeten zetten op een betondeck van 5 meter x 5 meter en 2 meter diep. Dit omdat de stabiliteit van de structuur door de twee landhoofden wordt opgevangen. Deze twee landhoofden vormen het anker voor de hele structuur, er zit in de hele brug dan ook geen enkel verband verwerkt.
‘De kraan werd geplaatst in het midden van de cirkel, dus moest dit een kraan zijn die ± 7 ton kon plaatsen op 50 meter afstand. De geschikte kraanbestuurders met de juiste vergunning zijn niet zo dik gezaaid. Op het einde van de werken moest deze kraan dus ook nog uit de cirkel geraken, zo hebben we met de montagevolgorde hier ook rekening mee gehouden. We hebben hierdoor enkele kolommen pas nadien geplaatst. Er is nagenoeg géén groen gesneuveld om deze werken uit te voeren.
‘We hebben eerst een landhoofd geplaatst, dit moest dan ook 100% correct gezet worden, daarna zijn er dan telkens de twee brugdelen naast elkaar geplaatst, dan pas de tussenkolommen tot de cirkel rond is. Het laatste brugdeel sluit de cirkel dan. Deze manier van werken vereist een totale greep op het juist plaatsen van de kolommen. Als deze nog maar een 0,5° zou afwijken, dan kan je niet meer juist aansluiten op het einde van de cirkel. Na uitgebreid intern beraad hebben we besloten om met speciale tijdelijke montagebokken te werken. Op deze manier konden we ervan uitgaan dat de montage van de structuur snel én vlekkeloos zou verlopen. De rvs-leuning is on-site uitgezet om vervolgens in de werkplaats vakkundig af te lassen. Enkel op deze manier werd een perfecte pasvorm gegarandeerd.’
‘Werken met een architectenbureau kan ook een uitdaging zijn om het visuele zo mooi mogelijk te krijgen in de praktijk. Maar ook hier hebben we alle vinkjes succesvol afgerond!’
Op welke manier heeft AVEVA E3D Structural Design bijgedragen als tekenpakket tot het praktisch en overzichtelijk oplossen van die uitdagingen?
‘Omdat het een gebogen structuur is die dan ook nog in helling staat is AVEVA E3D Structural Design ideaal om dit uitgetekend te krijgen. Ook het coördinatensysteem was hierin zeer handig om de exacte locatie van de grondpalen te bepalen, dit zowel als in x- en y-richting, maar ook in z-richting (hoogte). Het coördinatensysteem is naar onze landmeter verzonden d.m.v. een export-bestand. De landmeter heeft elke grondpaal tot op de mm juist uitgezet. Nadien zijn de grondpalen ook tot op de mm juist gezet en dit voor 449 unieke posities.’
Hoe is de omzetting van het ontwerp naar de machines verlopen ? Hebben jullie dit rechtstreeks vanuit AVEVA E3D Structural Design gedaan?
‘We hebben een in-house ERP-systeem dat ons machinepark aanstuurt, alle gegevens komen uit AVEVA E3D Structural Design. Bijvoorbeeld lijsten en nc-sturing. Deze gegevens worden verwerkt door onze werkvoorbereiding die dan de machines aansturen.’
Fietsen door de Bomen in cijfers
- Lengte van de brug ± 700 meter
- Doorsnee van de brug 100 meter
- Hoogte van de brug 10 meter
- Lengte van leuningbuis inox 2,8 kilometer
- Lengte van veiligheidsnet inox 2,8 kilometer
- 449 unieke cortenstaal kolommen
- 27 verschillende vloerdelen (±7 ton per stuk)
- ±13 meter lengte en 3 meter breedte per vloerdeel
- ± 10.000 stuks cortenstaal bouten
- Precisie-kraan die veilig 7 ton kan positioneren op 50 meter