04 dec Ferross Staalbouw werkt aan digitale werkplaats
Ferross Staalbouw is sinds 1893 uitgegroeid van een lokale smederij tot een vooraanstaande staalbouwer. Het bedrijf blijft continu innoveren en werkt nu samen met Liemar aan een digitale werkplaats. En dat gaat veel verder dan het digitaliseren van het planbord en het beschikbaar stellen van tablets.
Ferross en Liemar zijn gewaardeerde partners van elkaar. “We werken al 25 jaar met het ERP-systeem van Liemar”, zegt Mark Schuurmans van Ferross Staalbouw. “Als vooruitstrevend bedrijf willen we vooroplopen en blijven innoveren. Daarom werken we stapsgewijs aan Ferross 2.0, een veelomvattend programma dat onder meer een wijziging in het productieproces impliceert. De hele flow in het bedrijf gaat op de schop en de digitale werkplaats is daar een onderdeel van. In 2021 hebben we namelijk de ambitie uitgesproken om in 2024 volledig papierloos te zijn. Zover zijn we nog niet, maar het jaar is nog niet om. Inmiddels verbruiken we ruim 80% minder papier. Dat is het equivalent van een fulltime employee aan printwerk.”
Informatie ontginnen
De eerste associatie bij een digitale werkplaats is vaak dat er tekeningen digitaal de werkplaats in gestuurd worden, merkt Niels Oudenaarden van Liemar op. “Dat is slechts één aspect. De werkplaats moet je in feite zien als een bouwplaats waar een schat aan informatie ligt verborgen. Informatie die je wilt ontginnen. De digitale werkplaats is dus het verlengstuk van je ERP-systeem. Maar wat wil en kun je ermee? Je kunt heel eenvoudig binnen de structuur die vanuit de werkvoorbereiding gevolgd wordt de uren en tijd registreren. Dat is stap 1. Vervolgens kun je ook kijken naar de voortgang. Welke onderdelen zijn klaar en welke niet? En die informatie direct delen en visueel inzichtelijk maken in het 3D-model. Maar de digitale werkplaats gaat nog veel verder. Ook het registreren van fouten of afwijkingen is mogelijk, net zoals het plaatsen van opmerkingen op een tekening vanaf de werkvloer. Het verbetert de communicatie tussen de verschillende afbeeldingen, maar vraagt uiteraard wel structuur.”
Voortgangscontrole
Ferross werkt stapsgewijs aan de uitrol van de digitale werkplaats, waarbij elke medewerker in de werkplaats straks de beschikking heeft over een eigen tablet. “Dit voornemen hebben we ongeveer een jaar geleden tijdens een borrel uit de doeken gedaan”, zegt Schuurmans. “De ‘jeugd’ was super enthousiast, de iets oudere generatie wat sceptisch. Daarom is ervoor gekozen om te starten met een groep van tien medewerkers, een gemêleerde groep van jongere mensen tot medewerkers met weinig tot geen ervaring met een tablet. Zij zijn inmiddels onze ambassadeurs en helpen met de verdere uitrol van de digitale werkplaats.” Eenmaal bekend met deze nieuwe werkwijze, gaat er volgens Schuurmans een wereld voor ze open. “Onze mensen in de werkplaats kunnen in 3D zien wat ze aan het maken zijn en wat de voortgang is van een bepaald project. De werkvoorbereiding hoeft op haar beurt geen inschatting meer te maken op basis van een stapel staal, want de voortgang is nu tastbaar in het systeem.”
Continu leren en verbeteren
Via de tablet kunnen medewerkers ook heel eenvoudig een probleem of afwijking melden bij een product. “Het betreffende item kleurt dan rood in de app. De melding komt ook naar boven in het ERP-systeem en wordt direct doorgestuurd naar de betreffende afdeling”, legt Schuurmans uit. “Zo hoeven medewerkers in de werkplaats niet meer op zoek naar de verantwoordelijke tekenaar en kunnen ze direct verder met het volgende onderdeel. Het item wordt vervolgens geblokkeerd voor alle andere medewerkers, totdat het euvel is opgelost en gereed wordt gemeld.” En zo zijn er legio voordelen van de digitale werkplaats. Oudenaarden: “Wij helpen bedrijven zoals Ferross om toekomstgericht te ondernemen. Daar hoort een stukje digitalisering en software bij. Dat was altijd iets van kantoor, maar komt nu in de werkplaats en gaat iteratief weer terug naar kantoor. Doordat je op die manier het totale proces inzichtelijk maakt, ga je zien dat sommige processen toch niet zo efficiënt blijken. Het is continu leren en verbeteren. Zelfs bij Ferross na 25 jaar. En die lering nemen we ook mee naar andere klanten.”
Tekst | Roel van Gils Beeld | Ferross Staalbouw
De mensen in de werkplaats kunnen in 3D zien wat ze aan het maken zijn en wat de voortgang is van een bepaald project.