15 dec Betrouwbaar leveren: alleen met grip op je proces
Voor projectgestuurde organisaties geldt: je klant heeft een probleem en huurt jou in om dat op te lossen. Of het nu om grote of kleine, complexe of eenvoudige problemen gaat, jouw klant heeft niet de kennis, tijd of capaciteit om het zelf te regelen. Ligt de opdracht eenmaal bij jou? Dan wil jouw klant er wel op kunnen rekenen dat jij je afspraken nakomt, oftewel: dat jij betrouwbaar kunt leveren.
Voor het naar tevredenheid bieden van een passende oplossing moet je als organisatie betrouwbaar zijn. Afspraken nakomen, niet voor verrassingen zorgen en leveren zoals het verwacht wordt. En om dat te kunnen doen, is het belangrijk om inzicht te hebben in waar je staat en in hoe je eigen proces eruitziet. Bovendien moet je grip hebben en houden op jouw proces. Ook als er intern of extern storingen optreden.
Interne en externe verstoringen
Interne verstoringen zijn afspraken die vergeten worden of afspraken die niet nagekomen worden (te druk met veel andere zaken). Extern lijkt dit vaak grilliger, denk aan uitblijvende goedkeuring van klanten, te late levering van materialen of andere partijen die wijzigingen willen hebben. Time is of the essence.
Maar je kunt je daarop voorbereiden. Je kunt je er alleen tegen beschermen als je structuur (WBS/fases) en inzicht hebt in je eigen proces en de tijd die je daarvoor nodig hebt. En als je dat goed doet, kun je ook de stap maken naar ‘gegarandeerde doorlooptijden’. Hoe blij zal je opdrachtgever, je organisatie, maar ook je toeleverende kern daarmee zijn? Zeker als die korter zijn dan je ooit gedacht zou hebben. En ook financieel voorkom je onrust.
Meer weten
Wil je weten hoe ook jij de gewaardeerde en betrouwbare partner voor je klanten wordt? Neem contact met ons op. We vertellen het je graag.